
Het extra rondje boven de Bijlmermeer heeft nooit bestaan.  

Het past daarom goed in de `Theory of stupidity` zie Theory of stupidity | 
ongevallenonderzoek EL AL 1862. 

Er is geen enkele winst te behalen door hier 33 jaar een discussie over te voeren. Vanaf 
de eerste dag in (4) oktober 1992 stond de route vast. Goede uitleg is nodig. 

Wat beoogde journalist Dekker met dit verwarrende artikel in Trouw op 29 oktober 1992 
te doen? Hierbij een beschouwing van mijn kant over dit bijzondere artikel en hoe dit 
volgens mij tot stand kwam. 

 

Het is duidelijk dat journalist Dekker al twijfelde aan de eerste op 5 oktober verstrekte 
radarplot van de route. De radarkaart betrof echter niets meer of minder dan een 
toegeleverde onbewerkte print van de verkeersleiding, die de route weergaf. Zijn twijfels 
werden groter door twee dfdr grafiek-uitdraaien, die zonder een nadere analyse of 
beoordeling met de Tweede Kamer en de media werden gedeeld. Op basis van - naar 
inzichten van Dekker - elkaar tegensprekende bronnen van informatie, d.w.z. de 
radarkaart met de route en de dfdr-koerskaart, waaruit hij geen conclusie kon trekken, 
zocht Dekker naar extra informatie van ooggetuigen. Hij trof een aantal ooggetuigen die 
hem in het idee van een extra rondje sterkten, maar gaf minder aandacht aan de 
ooggetuigen die het verhaal van het extra rondje weerspraken. Dekker publiceerde het 
artikel, ondanks het feit dat de autoriteiten aangaven dat zijn analyse en conclusies niet 
juist waren. 

 

De woordvoerder van het ministerie waarschuwde de redactie van Trouw zelfs dat 
Dekker ‘gevaarlijk’ bezig was. 

 

Het effect van het artikel op 29 oktober was een vertrouwensbreuk op verschillende 
niveaus. 

 

Het artikel opende de weg naar emotionele discussies. Het moet voor de 
Bijlmerbewoners een verschrikkelijke gedachte zijn geweest, dat de vliegtuigbemanning 
boven hun stadsdeel een extra rondje gedraaid had. Welke piloot doet aan zulke 
waaghalzerij, en waarom? Was de piloot bereid geweest om boven bewoond gebied 
grote risico’s te nemen? Met als gevolg mogelijk verlies van veel mensenlevens? 
Waarom niet over Amsterdam-Zuid of Abcoude? 

 



De vertegenwoordigers van El Al en de Israelische regering daarentegen, die wisten dat 
de data aangaven dat het extra rondje nooit gemaakt kon zijn, waren verontwaardigd dat 
er geïnsinueerd werd dat hun bemanning boven bebouwd gebied, met opzet, de daar 
wonende mensen in gevaar zou hebben gebracht. Zij verlangden, met de kennis van de 
recentste dfdr- downloads, dat de vooronderzoeker zou tegenspreken dat er een extra 
rondje gemaakt was. 

 

Ook werd de discussie geopend, bij ontkenning door het onderzoeksteam van het extra 
rondje, of de onderzoekers misschien El Al de hand boven het hoofd wilde houden…! 
Was hier mogelijk iets te verbergen? En, waarom? 

 

Wat duidelijk wordt, is, dat Dekker en Trouw met dit artikel wilden zeggen: je moet er niet 
zeker van zijn dat de overheid de juiste informatie geeft, want, de ooggetuigen zijn er 
zeker van dat ze een extra rondje gezien hebben.  

 

Dekker was de enige journalist die over het extra rondje publiceerde. Andere 
journalisten, die ook delen van de informatie hadden gezien, en ook speurders die in de 
Bijlmermeer zelf ooggetuigenverklaringen hadden verzameld, konden uit de informatie 
geen duidelijke conclusie trekken. Men vond Dekker’s opvattingen te gewaagd, te 
sensationeel en te onzeker om hierover te publiceren terwijl het onderzoek nog 
nauwelijks op stoom was gekomen. 

 

Het artikel vormde de basis voor het wantrouwen van de onderzoekers in Dekker en 
dagblad Trouw. Zij vonden de publicatie ethisch en moreel onjuist en onverantwoord. 
Niet de overheid zaaide hier verwarring, maar een journalist van een ‘kwaliteitskrant’. 
Zoals bekend mag worden verondersteld, keerde de geest niet meer terug in de fles, 
want er zouden nog vele sensationele en onwaarachtige onthullingen door Trouw volgen. 

 

Er wordt wel gesteld dat Dekker kritisch over de vliegramp en de overheid publiceerde, 
maar, het ontgaat mij wat er kritisch is aan dit artikel. Er staat eigenlijk alleen maar dat 
de ooggetuigen de officiële verklaringen tegenspreken, zonder dat er sprake is van een 
zorgvuldige of kritische analyse. De lezer van het artikel mag zelf uitzoeken wie hij wil 
geloven: de onderzoekers van het ongeval, of de ooggetuigen. Maar, het is duidelijk, dat 
aan de geloofwaardigheid van de onderzoekers wordt getwijfeld. In de weken daarop 
kwamen nog meer ‘onthullingen’, o.a. over de blamerende balans van het RLD-
onderzoek, een vliegend wrak, en wat al niet meer. 



Het is moeilijk om vast te stellen of hier sprake is van bewuste misleiding of manipulatie, 
maar het effect van de publicatie was een afname van vertrouwen in de officiële 
onderzoeksinstanties. Misleiding door een journalist is in Nederland niet strafbaar, maar 
een journalist wordt wel geacht zich te houden aan de ethische regels voor de 
journalistiek: de code van Bordeaux. En, volgens de onderzoekers van de 
luchtvaartramp berichtte journalist Dekker op een onwaarachtige manier. Kort daarop 
besloot de vooronderzoeker om niet meer op valse insinuaties en aantijgingen in te 
gaan. Anders kon je de hele dag bezig zijn met proberen te ontkrachten van alles wat er 
in de media geschreven werd. Men volgde het eigen onderzoek, waarover veelvuldig met 
de Raad voor de Luchtvaart werd gecommuniceerd, en deed mededelingen over het 
onderzoek als er stappen in het onderzoek werden gemaakt of nieuwe informatie 
beschikbaar was. De Tweede Kamer werd in de eerste weken bijna dagelijks op de 
hoogte gehouden en er waren in drie maanden maar liefst 11 voortgangsrapporten. 

 

Als ik nu de presentatie van het vooronderzoek in oktober 1993, het eindrapport van de 
Raad voor de Luchtvaart in februari 1994 en het rapport van de parlementaire enquête in 
1999 erbij betrek, is het duidelijk dat het extra rondje vele malen officieel weersproken 
en weerlegd werd.  

 

Maar voor Dekker maakten de weerleggingen niet veel uit. In zijn heruitgegeven boek in 
2022 wordt het extra rondje weer opgevoerd. Ook in interviews met bijvoorbeeld 
Flugforensik in 2024 komt het extra rondje weer naar voren, en wordt het opnieuw 
weerlegd. En ook tegenover het Historisch Nieuwsblad, dat zorgvuldig hoor en 
wederhoor toepaste, bleef Dekker bij zijn route- en doofpot-theorieën. 

 

Ik durf er zeer uitgesproken over te zijn: journalist Vincent Dekker misleidt en 
manipuleert in 2022 iedere Bijlmerbewoner, iedere Nederlander en elke politicus met 
betrekking tot de route van het vliegtuig én het extra rondje. 

 

U kunt het allemaal zelf narekenen, als u de beschrijving hieronder goed naleest en 
daarbij de afbeeldingen goed bekijkt. 

 

Als de radar van Schiphol op 17:28:11 torentijd het vliegtuig ondervraagt, krijgt de radar 
terug gemeld dat het vliegtuig zich op flight level 051 ofwel 5100 voet hoogte bevindt en 
een snelheid heeft van 285 knopen. Op de hoogtekaart van de dfdr blijkt bij 5100 voet 
een tijd van 17:27:49 te worden geregistreerd. Het vliegtuig kan niet tegelijkertijd op twee 



verschillende hoogten zijn, dus er bestaat een tijdsverschil van 22 seconden tussen de 
toren-tijd en de dfdr-tijd van het vliegtuig (onnauwkeurigheid = 1 seconde). De toren tijd 
(of klok) loopt voor op de vliegtuigtijd (of klok). Het tijdsverschil is in principe over de 
gehele vlucht vrijwel constant (19-23 seconden). Het tijdsverschil kan maar liefst 39 keer 
exact bepaald worden tussen de verkeersleiding en de dfdr door vergelijking van 
tijdstippen van VHF-radiotransmissies die op de dfdr geregistreerd worden. De hoogte 
van het vliegtuig wordt telkens gebruikt ter verificatie van de transmissie data.  

 

Er kan geen sprake van een extra rondje zijn, dat volgens Dekkers analyse in iets minder 
dan twee minuten gemaakt zou moeten zijn, zoals ook uit de verklaringen van de 
dienstdoende verkeersleider op 4 oktober 1992 werd opgemaakt. Het vliegtuig is geen 
twee minuten ‘zoek’ geweest. De verkeersleider getuigde hierover ook in de 
parlementaire enquête. Bovendien is het fysisch onmogelijk om met een beschadigde 
Boeing 747 in 22 seconden, of zelfs in iets minder dan twee minuten een extra rondje te 
maken zoals het artikel van Trouw concludeerde uit ooggetuigenverklaringen. Zie ook het 
boek Going down going down, 

 

De mayday call van het vliegtuig die op 17:27:56 op de toren wordt ontvangen blijkt op 
17:27:35 op de dfdr als verzonden te zijn geregistreerd (onnauwkeurigheid = 1 seconde). 

 

De boodschap die van het artikel van Trouw uitgaat, is, dat er niet goed naar ooggetuigen 
wordt geluisterd, of dat er grote twijfels moeten zijn aan de verklaringen van het ICAO 
Annex 13 onderzoeksteam…want de ooggetuigen vertellen een ander verhaal dan de 
onderzoekers. 

 

De verwarring wordt niet door officiële verklaringen veroorzaakt, maar door dagblad 
Trouw zelf, aangezien er ook vele andere getuigenverklaringen bestonden die dagblad 
Trouw niet meeneemt. Uiteraard verzette de vooronderzoeker zich tegen de 
voorstellingen van dagblad Trouw, die onnodig misleidend en verwarrend waren. 
Misleiding door een journalist is volgens de wet in Nederland niet strafbaar. Een 
journalist kan wel gebonden zijn of worden aan ethische regels of gedragscodes zoals de 
code van Bordeaux. 

 

 Ik beschouw het boek Going down going down uitgave 2022, niet alleen vanwege het 
extra rondje, maar vanwege andere aspecten op mijn eigen vakgebied, als 
geschiedvervalsing. Dan kom je ook terecht op laakbare journalistiek. Maar de 



misleiding ten aanzien van de ‘geheime’ lading en het verarmd uranium, vind ik het 
meest stuitend, omdat mensen gingen denken dat ze daardoor ziek werden.  

 

Ik wil volkomen duidelijk zijn in wat ik met laakbare journalistiek bedoel. Naar mijn 
mening maakt journalist Vincent Dekker zich schuldig aan onzorgvuldigheid, selectief 
gebruik van feiten, onjuiste weergave van technische feiten en het verspreiden van 
complottheorieën die niet met bewijs ondersteund worden. Het impliceert dat hij als 
onderzoeksjournalist tekortschiet in zijn rol om objectief, accuraat en verantwoord te 
rapporteren, met als gevolg schade voor de slachtoffers, betrokkenen en het publieke 
vertrouwen. 

 

De consequenties van deze laakbare journalistiek zijn: 

- verspreiding van misinformatie en het instand houden van complottheorieën die de 
waarheid vertroebelen 

- schade aan de officiële instanties en het onderzoeksproces 

- emotionele druk en leed voor de slachtoffers en nabestaanden van de ramp door 
verwarring en onrust 

- belemmering van een juiste verwerking van traumatische gebeurtenissen die 
samenhangen met de ramp in de samenleving 

- vernietiging van journalistiek vertrouwen en reputatieschade voor betrokkenen, 
journalisten, onderzoekers en media 

- het ondermijnen van de waarheid zoals die is vastgesteld in de officiële onderzoeken 

- het falen van het toepassen van zelfcorrectie in de onderzoeksjournalistiek volgens de 
ethische regels zoals de code van Bordeaux 

 

In het ICAO Annex 13 internationale onderzoeksteam is er nooit verwarring geweest over 
de exacte route van El Al 1862. In de media is de verwarring over de route tot ongekende 
hoogten gestegen, die zelfs nog apart in de parlementaire enquête behandeld werd. 
Zelfs in 2025 houden er zich nog mensen met de route van het vliegtuig bezig. Een 
bestudering van de dossiers in het Nationaal Archief kan uitkomsten bieden om van de 
twijfels verlost te raken (dossiernummer 2108B betreffende de radar en FANAMOS 
DATA). 

 


