Als de adviezen van het Advies College Overheid en Informatiehuishouding (ACOI) zullen worden opgevolgd, ontstaat er een situatie dat er veel documenten openbaar en inzichtelijk voor het publiek zullen zijn.

Een gedeelte van het ICAO Annex 13 ongevallenonderzoek zal naar verwachting niet openbaar worden, omdat de Nederlandse Staat verdragen moet respecteren die in de Verenigde Naties en met de International Civil Aviation Organisation (ICAO) zijn afgesproken.

Er is sprake van een recht  om dit te doen in verband met de internationale vliegveiligheid, net zoals journalisten het recht hebben op de bescherming van hun bronnen. Het betekent niet, dat er geheimen achtergehouden worden. Van de lading wordt er niets achter gehouden. Dit is uitgelegd in het hoofdstuk Nationaal Archief | ongevallenonderzoek EL AL 1862.

Het heeft mijn voorkeur dat het proces rondom de openbaarmaking van de archieven met betrekking tot de vliegramp in de Bijlmermeer kan worden afgesloten met een historisch onderzoek. Zo'n onafhankelijk en integer onderzoek kan mijns inziens veel duidelijkheid verschaffen.

Met een historisch onderzoek kunnen de feiten nog eens op een rijtje worden gezet

In de onderstaande link/button vindt u informatie over een historisch onderzoek of de historische methode