
23 augustus
De inventarisnummers uit het Nationaal Archief dossier R. van Gijzel 2.21.468 (25), (26), (28),( 45), (55), (57), (59) en (76) zijn opgenomen onder R. van Gijzel | ongevallenonderzoek EL AL 1862
21 augustus
Hieronder: de eerste grafieken van de National Transport Safety Board (NTSB) die op 12 oktober 1992 aan de pers en de Tweede Kamer werden verstrekt zijn 22 seconden verschoven ten opzichte van de definitieve data download, die in zes weken vanaf ongeveer 15 oktober 1992 werd ontvangen. Hieronder een grafische voorstelling / schets met gebruik making van alle openbare informatie die er is. Als het hoogste punt (links) van bijvoorbeeld 17:27:17 DFDR UTC-tijd ongeveer 21 seconden naar rechts wordt verschoven, komt men uit op 17:27:38 DFDR UTC-tijd. Dan stemmen alle waarnemingen uit de diverse bronnen goed met elkaar overeen. Deze grafiek maakt een einde aan alle discussies over de route die het vliegtuig gevlogen heeft. Ondanks dat de parlementaire enquête in 1999 duidelijkheid verschafte, bleef de discussie tot in 2025 aangezwengeld worden door de schrijver van het boek Going Down Going Down, Vincent Dekker. De grafiek op pagina 52 van dat boek is dus gebaseerd op een niet herziene aan de definitieve download toegekende DFDR-tijd tijdreferentie.
De broninformatie is verkregen uit de volgende openbare documenten:
(1) 19950126 Lezing door ir. H. Tigchelaar voor de Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (NVvL) 26 januari 1995;
(2) NLR rapport TP 2003 392;
(3) 20250713 (geupdate) Analyse van de tijdsverschillen tussen DFDR en ATC-Radar en de tijd tussen engine separation en Mayday call;
(4) 20250617 De positie van de motor separatie in het eindrapport van de Raad voor de Luchtvaart 92-11 Appendix 3.2;
(5) ir. M.H. Smaili over El Al 1862 blauwboek studenten vereniging Leonardo da Vinci 2000

12 augustus
8 augustus
5 augustus

De effecten van de twee publicaties in de Telegraaf (19 juni en 12 juli 2025) en de serie Rampvlucht op de Belgische zender Canvas op 3 en 10 augustus op de zoekopdrachten naar deze website: meer dan 587 bezoekers en 15200 zoekopdrachten volgens google search. De website geeft aan dat er meer dan 1700 bezoekers zijn geweest. Het lijkt me duidelijk dat na mediaberichten mensen op zoek gaan naar informatie op het web.
29 juli
Beschikbaar en geupload het nooit gepubliceerde boek van Tweede Kamer lid R. van Gijzel (PvdA) over zijn ervaringen en de enquête naar de vliegramp Bijlmermeer, zie R. van Gijzel | ongevallenonderzoek EL AL 1862
23 juli
21 juli
19 juli
18 juli
17 juli
15 juli: Haarlems Dagblad, Noord-Hollands Dagblad, Leids Dagblad, Gooi & Eemlander


Hieronder: toegevoegd de motorseparatie op 17:27:28 DFDR UTC tijd ingetekend in de wreckage distribution chart in het eindrapport van de Raad voor de Luchtvaart 92-11 van 24 februari 1994 over El Al 1862 4X-AXG van 4 oktober 1992 in de Bijlmermeer.

14 juli

12 juli
Publicatie van de Telegraaf geschreven door Koen Nederhof
30 juni
29 juni
Een nieuw hoofdstuk over de rol van onderzoeksjournalistiek en de noodzaak voor zelfcorrectie in onze democratie
19 juni
Een nieuw hoofdstuk toegevoegd: cartoons rondom de parlementaire enquête in 1999 zie Cartoons | ongevallenonderzoek EL AL 1862
18 juni
In voorbereiding
17 juni
12 juni
10 juni
De juiste kaart van de motor separatie inclusief de door de DFDR en ATC/RADAR geregistreerde tijdstippen. De motoren drie en vier breken af bij het punt gemerkt met 1 om 18:27:50 lokale tijd.
8 juni 2025
4 juni
Op 4 juni bezocht ik een lezing van Vincent Dekker in dorpshuis De Schulp in Egmond-Binnen. Er was in lokale bladen aangekondigd dat er nieuwe inzichten over de vliegramp in de Bijlmermeer zouden worden gedeeld naar aanleiding van de vrijgegeven archieven van het Nationaal Archief in september en december 2024. Er werd echter niets nieuws verteld.
29 mei
Nieuw hoofdstuk ( Historisch onderzoek | ongevallenonderzoek EL AL 1862) en een aanbeveling voor historisch onderzoek
28 mei
Twee brieven toegevoegd hoofdstuk V.F. Dekker ( V.F. Dekker | ongevallenonderzoek EL AL 1862) naar aanleiding van vragen van het Regionaal Opleidings Centrum opleiding Journalistiek & Media Rijn IJssel in Arnhem. Hieronder één brief.
15 mei 2025
Zie het hoofdstuk Keuze baan 27. Een beschrijving van de keuze om op baan 27 van Schiphol te landen vanuit het perspectief van de piloot met meer dan 100 experts die daarover nadachten. Inclusief Human Factors.