De Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) was en is de primaire certificerende autoriteit voor de Boeing 747. Dit betekent dat de FAA verantwoordelijk was voor het goedkeuren van het ontwerp, de productie en de luchtwaardigheid van de Boeing 747-vliegtuigen, waaronder het exemplaar dat op 4 oktober 1992 als El Al vlucht 1862 verongelukte.

De FAA verleende het typecertificaat voor de Boeing 747 (Type Certificate Data Sheet A20WE) en bepaalde de ontwerp- en onderhoudseisen voor het toestel. Europese autoriteiten, zoals de EASA en haar voorgangers, accepteerden het FAA-certificaat als basis voor hun eigen validatie, met soms aanvullende eisen.

Rol van de FAA in het ongevallenonderzoek

Na het ongeval met El Al 1862 speelde de FAA een voorname rol in het internationale onderzoeksteam. De FAA bracht haar kennis van het ontwerp, de certificatie en de operationele geschiedenis van de Boeing 747 in. De FAA leverde technische experts, ondersteunde bij de analyse van de motorophanging en fuse pins, en werkte nauw samen met de Nederlandse onderzoeksautoriteiten, de NTSB, Boeing en andere betrokkenen.

De FAA was verantwoordelijk voor het toezicht op de luchtwaardigheid van de B747-vloot wereldwijd (de zogenaamde continued airworthiness). Dit gebeurde vooral door het uitgeven van "airworthiness directives" (AD's) – verplichte inspecties en modificaties – vaak gebaseerd op Boeing service bulletins. In het geval van de Boeing 747 waren er al vóór het El Al-ongeval vele AD's uitgegeven vanwege vermoeiingsproblemen in de pylonstructuur, fuse pins, lugs en fittings. Toch bleven er nieuwe scheuren en soms breuken optreden, wat leidde tot twijfel over de structurele marges van het ontwerp.

Na het ongeval concludeerde de FAA, samen met de Nederlandse Raad voor de Luchtvaart, dat het concept van "safe engine separation" (waarbij een motor veilig van de vleugel zou moeten kunnen breken zonder catastrofale gevolgen) niet langer houdbaar was. De FAA nam het voortouw in het eisen van een herontwerp van de motorophanging van de Boeing 747, inclusief uitgebreide vermoeiings- en failsafe-tests. De FAA verplichtte wereldwijd aanpassingen aan de B747-vloot via nieuwe en strengere AD's.

Belangrijke aanbevelingen van de FAA na het ongeval waren onder andere:

  • Herontwerp van de engine strut en strut-to-wing attachments.
  • Volledige vermoeiings- en failsafe-tests van het nieuwe ontwerp.
  • Herzien van onderhouds- en inspectieprocedures.
  • Verbeteren van training voor bemanningen in asymmetrische situaties.

De rol van Thomas McSweeney

Thomas McSweeney was destijds directeur Aircraft Certification Service van de FAA en speelde een prominente rol in de nasleep van het El Al-ongeval. McSweeney was verantwoordelijk voor het toezicht op het certificatieproces van transportvliegtuigen, waaronder de Boeing 747, en fungeerde als sleutelfiguur in de internationale samenwerking tussen de FAA, de Nederlandse autoriteiten, Boeing en andere betrokken partijen.

McSweeney was direct betrokken bij het analyseren van de tekortkomingen in het ontwerp van de motorophanging en het formuleren van de nieuwe eisen en aanbevelingen. Hij was aanwezig bij technische besprekingen en leverde een bijdrage aan de besluitvorming over de noodzakelijke aanpassingen aan de wereldwijde B747-vloot. McSweeney stond bekend om zijn grondige kennis van luchtvaartregelgeving en zijn doortastende optreden bij het implementeren van veiligheidsmaatregelen.

Samenvatting van de FAA-inbreng

  • De FAA was als primaire certificerende autoriteit verantwoordelijk voor het ontwerp- en luchtwaardigheidsbeleid van de Boeing 747.
  • De FAA leverde technische expertise, analyseerde de structurele oorzaken van het ongeval en nam het initiatief voor wereldwijde correctieve maatregelen.
  • De FAA werkte nauw samen met de Nederlandse onderzoekers, de NTSB, Boeing en andere internationale partijen.
  • Thomas McSweeney speelde als directeur Aircraft Certification Service een centrale rol bij de implementatie van nieuwe eisen en het toezicht op de correctieve acties.

De lessen uit het El Al 1862-ongeval hebben geleid tot fundamentele verbeteringen in het ontwerp, de certificatie en het onderhoud van de Boeing 747, en onderstrepen het belang van onafhankelijk, internationaal luchtvaarttoezicht.

Via de onderstaande button bereikt u de website van de Federale Amerikaanse Regering en Agentschap voor de luchtvaart: de FAA. De Boeing 747 is een Amerikaans ontworpen, gecertificeerd en gebouwd vliegtuig. De Amerikaanse overheid draagt als primair verantwoordelijke overheid de verantwoording voor het ontwerp, de certificering en de bouw van het vliegtuig. 

Uit de door de FAA getrokken conclusies en geleerde lessen op basis van het in Nederland uitgevoerde ICAO Annex 13-ongevallenonderzoek blijkt dat er wijzigingen in de constructie van de motorophanging moesten worden doorgevoerd. Tevens moest het concept van de 'clean engine separation' worden herzien. Alle aanbevelingen betreffende de verbeteringen voor het vliegtuigontwerp vindt u in dit rapport.

Er blijkt ook duidelijk dat aanbevelingen ten aanzien van de flight controls, de Vmc en het Airplane Flight Manual (AFM) ontbreken: de hoofdoorzaak is puur technisch. Als de motoren niet van het vliegtuig waren gebroken, was de bemanning van EL AL 1862 nooit in zo'n moeilijke situatie terechtgekomen, een situatie waarin een veilige landing nagenoeg onmogelijk was.

 

When technology fails Amsterdam crash presentation
87 downloads