
De National Transportation Safety Board (NTSB) speelde een belangrijke ondersteunende rol bij het internationale luchtvaartongevallenonderzoek naar de ramp met El Al vlucht 1862 op 4 oktober 1992. De NTSB assisteerde het Nederlandse onderzoeksteam op meerdere fronten, waaronder:
- Het beschikbaar stellen van technische expertise en ongevallenonderzoekers.
- Het organiseren van workshops en het ondersteunen van de zitting van de Raad voor de Luchtvaart in oktober 1993.
- Het analyseren van wrakstukken, vluchtgegevens en het coördineren van de samenwerking met Amerikaanse luchtvaartautoriteiten en industriepartners zoals Boeing en Pratt & Whitney.
De NTSB bracht haar internationale ervaring in bij de reconstructie van het ongeval, de analyse van de motorophanging en het beoordelen van de vluchtdata. Sommige NTSB-documenten over het El Al-ongeval zijn nog steeds beschikbaar en worden als referentie gebruikt in de luchtvaartveiligheidswereld.
Robert Benzon was namens de NTSB een van de leidende Amerikaanse luchtvaartonderzoekers die direct betrokken was bij het onderzoek naar de Bijlmerramp. Benzon bracht zijn kennis van grote vliegtuigongevallen in en fungeerde als coördinator en liaison tussen de Nederlandse autoriteiten, de Amerikaanse luchtvaartindustrie en de internationale partners. Zijn rol was groot bij het analyseren van de technische oorzaken, het beoordelen van de motorophanging en het formuleren van aanbevelingen.
Benzon stond bekend om zijn systematische aanpak en zijn vermogen om complexe technische vraagstukken helder te communiceren aan zowel technici als beleidsmakers. Zijn bijdrage hielp het Nederlandse onderzoeksteam om tot een breed gedragen, internationaal gevalideerde conclusie te komen over de oorzaak van het ongeval en de noodzakelijke verbetermaatregelen.
Robert Benzon is een van de meest ervaren en gerespecteerde luchtvaartonderzoekers ter wereld. Zijn carrière kenmerkt zich door:
- Achtergrond: Begon zijn loopbaan als gevechtspiloot in Vietnam voor de Amerikaanse luchtmacht.
- NTSB-carrière: Trad in 1984 in dienst bij de NTSB als air safety investigator in Chicago. Hij was hoofdonderzoeker bij meer dan 65 regionale en bijna 100 grote vliegtuigongevallen, waaronder enkele van de meest spraakmakende rampen in de luchtvaartgeschiedenis.
- Bekende onderzoeken: Leidde het onderzoek naar TWA-vlucht 800, American Airlines-vlucht 587 en US Airways-vlucht 1549 ("Miracle on the Hudson").
- Erkenning: Ontving de NTSB Chairman’s Award, de hoogste onderscheiding voor NTSB-onderzoekers. Meer dan 80% van zijn aanbevelingen zijn door de industrie overgenomen, wat heeft geleid tot substantiële verbeteringen in de luchtvaartveiligheid.
- Innovatie: Benzon was voorvechter van het uitbreiden van het aantal datapunten dat door flight data recorders werd vastgelegd, wat cruciaal bleek voor diepgaande analyses van ongevallen.
- Motivatie: Benzon ziet zijn werk als een manier om terug te geven aan de samenleving: “I get a good feeling after every one of these investigations is over. It's service to the country.”
NTSB-documenten over El Al 1862
De NTSB heeft diverse rapporten en technische analyses over het El Al 1862-ongeluk opgesteld. Deze documenten zijn gebruikt als basis voor de internationale samenwerking tijdens het onderzoek en hebben bijgedragen aan de wereldwijde implementatie van verbeteringen in het ontwerp en onderhoud van Boeing 747-motorophangingen.